Search Engine Optimization
A keresőoptimalizálás a weboldalra irányuló webes forgalom minőségének és mennyiségének javítási folyamata, bevált SEO technikák sorozatának alkalmazásával, amelyek elősegítik a weboldal magasabb rangsorolását a fő keresőmotoroknál, amikor bizonyos kulcsszavakat és kifejezéseket írunk a keresési mezőbe.
Általános szabály, hogy azok a webhelyek, amelyek magasabbnak helyezést érnek el a találati listán, azok nagyobb forgalmat fognak elérni, és így potenciálisan nagyobb üzleteti forgalmat jelentenek.
Bár a keresőmotorok, mint például a Google, fizetős hirdetési módszereket is kínálnak. A SEO az, amellyel kihasználhatjuk a keresőmotorok által kínált marketing potenciált anélkül, hogy a hirdetésekért fizetie kellene.
A kezdetek
A keresőmoptimalizálás (SEO-Search Engine Optimization) napjainkban szinte teljes mértékben a Google-hoz kapcsolható, amelyet valójában a Larry Page és a Sergey Brin alapított és világ legnépszerűbb keresőmotorjává vált. Bár azt lehetne vitatni, hogy a SEO és minden, ami hozzá tartozik, az 1991-ben közzétett első weboldal elindításával kezdődött, vagy talán az első internetes keresőmotor elindításával, a SEO hivatalos története 1997 körül indúlt. Érdemes megjegyezni, hogy közel tizenkét évvel később, 2009 júniusában a Microsoft kiadta a Bing-et - korábbi kiadásait Live Search, Windows Live Search és MSN Search néven is ismerték.
Ahogy a keresőmotorok egyre általánosabbá és széles körben használatosakká váltak, a webhelytulajdonosok kezdtek bölcsebé válni. Ahogy mondják: "Felfedezték, hogy meglehetősen egyszerű műveletek végrehajtásával manipulálhatják a keresőmotor eredményeit, és ezzel pénzt hozhatnak létre az internetről."
Egyre több család csatlakozott az internethez, így könnyebbé vált az információkeresés. Az akkori probléma, az információ nem megfelelő minősége volt. Miközben a keresőmotorok eredményei megfeleltek a felhasználói lekérdezésekből származó szavaknak, és általában csak arra korlátozódott, így a webhelytulajdonosok túlnyomó többsége csak kulcsszavak halmozott, a jobb rangsorolás reményében.
Amikor Page és Brin létrehozták a Google-t, ez volt az egyik probléma, amelyet megakartak oldani. 1998-ban a pár Stanfordban kiadott egy tanulmányt, melynek címe: “The Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine,” volt, ahol többek közt azt írtak: "... a kereskedelmi keresőmotorok túlnyomó üzleti modellje a reklámra épül. A hirdetési üzleti modell célja nem mindig felel neg a felhasználók számára előnyös minőségi keresésnek."
Ugyanitt Page és Brin először említik a PageRank-et, a Google által használt technológiát, amely minőségi eredmények alapján rangsorolja a keresési eredményeket, és nem kizárólag kulcsszavak szerint.
A kétezres évek elején, miközben próbálták a keresőmotor technológiáből kizárni reklámok uralkodó szerepét, olyan irányelveket hoztak létre, amik a jóindulatú optimalizálást tűzték ki célul. Vagyis hogy segítsék a honlapok jó helyezését, félrevezető optimalizálási technikák nélkül.
Ellenben ezeknek az irányelveknek még nem volt nyílvánvaló hatásuk. Ez részben azért volt így, mert a helyezés alapját a visszamutató linkek mennyisége adta, vagyis minél több link, annál nagyobb esély a jobb helyezésre.
Arra nem volt lehetőség, hogy ezen linkek eredetiségét vizsgálják, így nyilván volt, hogy olyan oldalakra mutattak ezek a linkek, amik a legkevésbé sem voltak lényegesek és meghatározóak az adott témában.
2001-ben Brin és Page azt nyilatkozta, a Google azért lehet sikeres, mert a világhálót egy egész renszerként értelmezi, nem oldalak és azokon megjelenő szavak összességeként. Ezel megalapozta azt a rendszert, ami az algoritmusok számára lehetővé tette, hogy közelebbről vizsgálja ezeknek a szavaknak és szóösszetételeknek a jelentését, így meghatározva, a keresőoptimalizálás irányvonalát.
2003 novemberében , amikor a „Florida” nevű Google frissítés megjelent, vált nyilvánvalóvá, miszerint a világháló több, mint szavak gyűjteménye. Felháborodást váltott ki, hogy sok weboldal visszaesett a találati listán, de ugyanakkor sokan elismerték, hogy sokak számára hasznos újítás volt. Első ízben fordult elő, hogy bünteték a kulcsszó-túlzsúfolás. Természetesen a Google a felhasználók számára szerette volna emelni a színvonalat, a minél értékesebb tartalom formájában.
2005 júniusában a Google elindította a személyre szabott keresést, ami a felhasználók korábbi keresései és böngészési eredményei alapján szűrte a releváns tartalmakat, illetve novemberben indult a Google Analytics, melynek fő célkitűzése, hogy a webmesternek segítsen a reklámkampányok optimalizálásában.
Ha beírunk egy keresési lekérdezést a Google-ba, akkor örömmel látjuk, hogy a javaslati listát dob fel. Ez a Google Instant technológiának köszönhető, amely 2010 szeptemberében kezdődött.
A „Panda” először 2011 februárban jelent meg és egy olyan algoritmus volt, amely a tartalom farmokra specializálódott. Ezek olyan weboldalak voltak, amelyeken nagy mennyiségű, de alacsony minőségű tartalom jelent meg. Ezeket kizárólag azzal a céllal frissítették, hogy a keresőmotorok értékelésénél jobban szerepeljenek. Valamint jellemző volt ezekre, hogy az értékelhető tartalom és a hirdetések aránya nagyjából hasonló volt, amit a Panda hamar azonosítani tudott.
2012 áprilisában jött az első „Penguin” frissítéss. Ezzel a Google főleg a kiemelkedő minőségű oldalakat jutalmazta, valamint nyugtázták a Bing egy hónappal korábban megjelent blogbejegyzését a keresőoptimalizálás változó képéről. A „Penguin” azokat az oldalakat célozta meg, melyek inkább az elfogadott optimalizálási taktikákat alkalmazták. Például olyan oldalakat, amelyek inkább tájékoztató tartalommal rendelkeztek, de elhintve sok olyan hiperlinket tartalmaztak, amik spam-jellegűek voltak és nem kapcsolódtak szorosan a tematikához.
Az állatok által elnevezett algoritmusok frissítési hagyományaival összhangban a Google 2014-ben megjelentette a "Pigeon" -t, amely nagy hatással volt a helyi keresési eredményekre. Abban az időben úgy tűnik, úgy lett kialakítva, hogy javítsa a térkép lekérdezéseket, amelyek kezelése során ugyanazt a technológiát alkalmazták, mint a többi keresési funkciójára.
Talán a legfontosabb 2010 utáni változás, a Google 2015. áprilisi mobil frissítése volt, amikor a nem mobilbarát webhelyek egyre alacsonyabb rangsorolást kaptak. Ez azt jelentette, hogy a SEO már nem csak a kulcsszavakról és a tartalomról szólt. A mobilbarát weboldaltervezés fontossága előtérbe került.